Imatges retrospectives d'una ciutat

El tren nuclear, 1979

Molts nens i nenes de la foto van ser companys meus de l’EGB  al col·legi Joan Miró (antic Europa) de Bellvitge, era el Carnaval de 1979 i com veieu els pares i professors ens havien traslladat a altres llocs i èpoques, alguns eren monstres, d’altres sheriffs, una sevillana, una reina,…

…però encara que m’agrada veure als antics companys de petits, l’elecció de la imatge ve per la pintada que hi ha darrere: “NO AL TREN NUCLEAR QUE PASA POR BELLVITGE”.

El tren venia de Vandellós carregat amb contenidors amb fins 28 t de residus radiactius, blindats amb 20 cm de plom, que anaven cap a Marcoule o La Hague, a França. Vigilat per cinc Guardia Civils, per un tècnic de la central nuclear que feia mesures dels nivells de radiactivitat i per altre de la RENFE; anava lentament i amb molta cura. No circulava molt sovint, unes quatre vegades a l’any, però passava per zones densament poblades, com per exemple el nostre municipi, on a Bellvitge alguns veïns formaven o formarien en poc temps el Grup Ecologista de Bellvitge, que pot ser van ser els autors de la pintada,…

El tren feia el recorregut anterior des de 1974 sense molts problemes, però el 28 de març de 1979, a la central de Three Mile Island, a Harrisburg (EU) es va produir un dels accidents més importants de la història de l’energia nuclear, la fusio parcial del nucli d’un reactor, suposo que si seguiu el que està passant al Japó us sonarà aquest cas.

El 4 d’abril de 1979 es detectava el tren a Figueres i es batejava com “El tren de la mort” es van fer moltes movilitzacions, alguns diputats socialistes van plantejar que el transport es fes per mar al govern de l’Estat Espanyol, en mans de l’UCD,… però no hi va haver res a fer, no va parar de circular fins l’any 1982 (com explica Carlos al cometari que trobareu a sota).

REFERÈNCIES

Advertisements

2 responses

  1. Una precisión, en 1982 se inauguró la “variante” de ferrocarril Papiol – Mollet (que actualmente forma parte de la línea R7 de cercanías) para evitar que los trenes de mercancías pasaran por Barcelona.

    Hasta 1982, el tren nuclear circulaba siguiendo lo que hoy es la línea R2 de cercanías (St. Vicenç – Vilanova – Barcelona – Granollers – Maçanet), pero con la inauguración de esa variante, pasó a circular por St. Vicenç – Vilafranca – Martorell – St.Cugat – Granollers – Maçanet. Así que el tren nuclear dejó de pasar por Bellvitge en 1982.

    25 Juny 2011 a les 7:24 pm

  2. Muchas gracias Carlos! ya lo he corregido.

    2 Juliol 2011 a les 1:44 pm

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s