Imatges retrospectives d'una ciutat

Soterrament del carrilet (Sant Josep – Magòria), 1987

L’any 1976 l’administració central tira endavant el projecte de soterrar els Ferrocarrils de la Generalitat entre Cornellà i la plaça d’Espanya. L’any 1977 inicia les obres fins l’estació de l’Hospitalet i des d’aquí el soterrament es dividiria en tres fases. La primera fins a Sant Josep, la segona des d’allà fins a Magòria, i la tercera ja fins a la plaça d’Espanya

La segona fase del soterrament del “carrilet”, la més complexa, consistia en realitzar un nou traçat del tram (Sant Josep- Magòria) i deixar de banda el anterior que discorria per Santa Eulàlia. No es va soterrar per l’antic recorregut degut a la manca d’espai, i per evitar trastorns importants a altres serveis públics i a particulars, a més de al propi funcionament del “carrilet”.

La nova estació de Sant Josep es va posar en servei el 8 de juliol de 1985 i substituia l’antiga en superficie inaugurada el 29 de desembre de 1912. L’estació del Gornal es va inaugurar el 2 de març de 1987, al mateix any que la d’Ildefons Cerdà. La de Magòria va tardar 10 anys més, donant-se la curiositat de que aquesta estació va ser l’origen d’aquesta mateixa línia al 1912. Posteriorment, el 13 de maig de 2007, es posa en funcionament l’estació Europa-Fira, entre les de Gornal i Ildefons Cerdà.

A sota un mapa on es veu el traçat actual i una mica de l’antic.

Una imatge de l’obra a prop del barri del Gornal. Jo mateix recordo haver-me ficat dins, molt a dins, d’un d’aquests túnels quan estava en construcció a Bellvitge, una mica per sota de on al mapa superior posa “via Renfe”, els caps de setmana no hi havia molta vigilància,…

A sota deixo un enllaç a La Vanguardia sobre la inauguració de l’estació del Gornal per Jordi Pujol i Joan Ignasi Pujana, entre d’altres. A la mateixa pàgina hi ha un altre article on es dona la cifra de que des de 1974 (fins a 1987) 13 persones s’havien deixat la vida als 3 passos a nivell del barri de Santa Eulàlia (Amadeo Torner, Castelao i Comerç), també s’explica una mica la lluita veïnal per tal d’aconseguir el soterrament.

REFERÈNCIES

Anuncis

4 responses

  1. Molt interessant! Hi ha un detall que pocs coneixen: la idea inicial del soterrament data del 1967 i el recorregut era més o menys el que va acabar fent-se. Els qui van fer la planificació ja intuïen que per allà anava el futur. El projecte s’havia de finançar en bona part amb les plusvàlues que la CGFC traiés de la venda de terrenys, especialment els de l’estació de Magòria, mentre que una altra part l’aportava el municipi de L’Hospitalet. Al final el projecte va quedar empantanat i no fou fins al 1977 quan es va iniciar, pagat pel Ministerio. Això sí, no se’ls va ocórrer millor cosa que fer el soterrament des de Cornellà fins a l’Hospitalet, on finalitzaria el carrilet. Qui volgués continuar fins a Barcelona hauria d’agafar el metro. Més o menys com el que van fer per aquella època a Madrid amb la línia de Móstoles. Afortunadament el traspàs a la Generalitat va desterrar aquesta idea al calaix, tot i que això explica que no fos fins al 1987 quan es va poder obrir tota l’obra.

    5 Abril 2011 a les 12:32 am

  2. Roger

    A l’Hospitalet de l’antiga línia en superficie del Carrilet crec que només resta l’estació d’Amadeu Torner, que és la seu de l’Associació d’Amics del Ferrocarril.

    Hi ha un projecte de perllongament de la línia de Pl.Espanya a Francesc Macià, Gràcia i Glòries. Cosa que seria molt útil ja que actualment la Pl. Espanya és un cul-de-sac on acaben un fotimer de línies d’autobus i les línes de FGC, cosa que fa que l’enllaç amb les línia 1 i 3 estigui molt saturat.

    Un enllaç molt interessant: http://www.trenscat.com/metrobaix/

    5 Abril 2011 a les 11:10 am

  3. Moltes gràcies David, justament aquesta part no em quedava gens clara.

    Roger, a la part final del vídeo que enllaço a l’article es parla molt de l’associació que menciones,… i gràcies per l’enllaç!

    5 Abril 2011 a les 11:21 pm

  4. Pere Vila

    “L’any 1976 l’administració central tira endavant el projecte de soterrar els Ferrocarrils de la Generalitat entre Cornellà i la plaça d’Espanya.” L’any 1976 no existia ni la Generalitat ni els “Ferrocarrils de la Generalitat” (FGC va ser fundada el 1979); “l’administració central” era el govern preconstitucional. Suposo que els esmentats ferrocarrils corresponen en realitat a “Ferrocarriles de Cataluña”, companyia privada que va operar fins el 1977, quan va entrar en fallida i va passar sota el control de la pública “Ferrocarriles de Vía Estrecha” (Feve), primer, i sota la nova FGC, després.

    18 Novembre 2013 a les 12:27 pm

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s