Imatges retrospectives d'una ciutat

L’aeroport a l’Hospitalet de Llobregat (1)

El primer vol motoritzat a Espanya, com ja sabeu, va ser al 1910, molt a prop de l’Hospitalet, a la Marina de Sants; aquest fet, juntament amb l’ús de l’aviació com a arma de guerra a la Primera Guerra Mundial va propiciar que les administracions cada vegada mostressin més interés per aquestes mà

L’hipòdrom de Casa Antúnez no era el lloc ideal per volar degut a la proximitat de Montjuïc, així que la primera escola d’aviació es va crear al Prat de Llobregat, a l’any 1918, a “La Volateria”, que va agafar el nom d’una antiga masia (a l’any 1921 es va transformar en militar, i passats uns anys li deien dels Marinos). Van passar els anys i a aquest municipi es van ajuntar tres aeròdroms, aquest, des de 1920 el Camp Francés o de Latécoère, i des de 1922 el camp de l’Aero Club de Catalunya que es va dir Canudes, nom de l’impulsor i qui el va projectar; sense oblidar que a Casa Antúnez no van parar de fer exhibicions aèries fins 1930. Es a dir, que això dels avions no era una cosa estranya pels hospitalencs dels anys 10-20, els veien ben sovint.

La Volateria, 1928

L’any 1919 Barcelona va aprovar un dictamen per establir un aeròdrom internacional. Es va aprovar el projecte i les bases tècniques i econòmiques, però no es va senyalar consignació econòmica. l’any 1922 es va demanar  a l’Estat la constitució d’un organisme encarregat de portar a terme els treballs, i al 1923 es demanen a l’Estat 400.000 pessetes de les que sols s’aconsegueixen 10.000.

L’any 1923 va arribar la dictadura de Primo de Rivera i l’ajuntament de Barcelona es va proposar tenir un gran aeroport nacional per la ciutat, així que l’any següent ja havia format una comissió gestora per impulsar el tema; paral·lelament, a nivell d’estat, es forma una Comissió Regia amb l’idea de projectar l’aeroport de Barcelona. Des de la comissió de l’ajuntament es van proposar uns camps de l’Hospitalet de Llobregat, però a més de rebre moltes crítiques, va ser desestimada.

Com a exemple, Josep Canudes va dir “Avui dia, Cornellà i l’Hospitalet ja són Barcelona. La ciutat s’estendrà fins al riu, i l’aeroport quedarà massa a prop del nucli urbà, com a passat a Berlín, i n’han hagut de fer un altre, a Staaken, perquè havia esdevingut un perill

Van passar els anys i el tema de l’aeroport no s’aclarava, mentres al Prat hi havia molt moviment; a l’any 1927 es crea Iberia, i l’aeroport Canudes es feia servir per anar cap a Madrid, i altres ciutats europees, fins a Africa o Amèrica del Sud, de manera que aviat es va quedar petit, i més quan a l’horitzó del maig de 1929 s’havia de celebrar l’Exposició Internacional de Barcelona.

El 21 de gener de 1928 la Comissió Gestora de l’Aeroport de l’Ajuntament de Barcelona va convocar un concurs públic per l’adquisició de terrenys per la construcció del gran aeroport, que va durar un any. Es van oferir fins a 16 terrenys i tres tècnics els van visitar un per un.

La Vanguardia. 13.01.1929

Al febrer de 1929 els tècnics van proposar uns terrenys a Gavà, pero es veu que a la Comissió Gestora no li van agradar i van declarar el concurs desert.En tot cas els tècnics van presentar una nova recomanació sobre un terreny a l’Hospitalet i dos al Prat de Llobregat que va quedar corroborada per un dictamen posterior d’un equip d’arquitectes.

Aquesta proposta es va fer arribar al Consell de Ministres.

Diari El Imparcial, núm. 21.667, 15.10.1929 (forma de triangle?)

El 8 de novembre de 1929 el Consejo Superior de Aeronáutica selecciona l’Hospitalet de Llobregat com a emplaçament ideal, sota l’argument de que era la proposta que es situava més a prop de Barcelona.

Aquest Consell valorava el preu dels terrenys en 2 milions de pessetes i en mig milió les obres per convertir-lo en aeroport, però la Comissió Gestora de l’Ajuntament de Barcelona creia que les despeses pujarien uns 6,7 milions (sense els edificis), i com no estaven d’acord la decisió es va anar allargant i allargant,…

La Vanguardia, 31.01.1930 (forma de quadrat?)

Heraldo de Madrid, núm. 13.759, 04.03.1930

Revista Xut! (satírica), núm. 395, 13.05.1930

A l’abril de 1931, va arribar la República, i l’emplaçament a l’Hospitalet no va agradar per diversos motius tècnics i econòmics, que es van criticar a la premsa, de totes maneres es va estudiar de nou, juntament amb totes les propostes anteriors.

Encara que tenien idees clares, com els terrenys de Viladecans, no acabaven de fructificar degut als xocs entre interessos polítics i econòmics, que deixaven en segon pla els temes tècnics. Estava tan embolicada la cosa que després de descartar els terrenys de l’Hospitalet per la proximitat amb Barcelona, pel seu preu, pels objectes propers (xemeneies, torres elèctriques,…), l’any 1936 van ser seleccionats uns terrenys a la Zona Franca, a tocar nostre, es a dir, amb molts dels problemes que tenien els terrenys de la nostra ciutat, però no va servir de res, ja que va esclatar la Guerra Civil,…fins els anys 50 no arribaria l’Aeroport, i com sabeu, i gràcies, al Prat de Llobregat.

On s’anava a construir l’aeroport? per què aquesta mania de fer-lo a l’Hospitalet?,… permanezcan atentos a sus pantallas,…

-> Cap a la segona part <-

REFERÈNCIES 

2 responses

  1. Muy buen trabajo de investigación y busqueda de datos.

    17 Juliol 2011 a les 10:28 am

  2. Gràcies Pedro!!

    17 Juliol 2011 a les 10:50 pm

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s