Imatges retrospectives d'una ciutat

Tres sèquies de Bellvitge, 1933

Fa uns dies vaig visitar la Biblioteca de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona amb l’objectiu de trobar l’informe realitzat a la República sobre els terrenys de l’Hospitalet, que anys abans s’havien seleccionat per construir l’aeroport de Barcelona. Aquest informe, que inclou altres localitzacions, presenta els problemes i avantatges i dona pistes sobre les possibles obres a realitzar.

Aquestes tres fotografies són de les pluvials que travessen els terrenys que ocuparia l’aeroport, l’informe parla de que l’aigua hi corre molt lentament a causa del poc desnivell, i que per tant no es poden desviar per construir les pistes; s’haurien de cobrir, i això porta a que caldria elevar el nivell de la superfície del camp a l’alçada de la coberta de les pluvials. També s’informa de que els terrenys més pròxims al riu Llobregat s’inunden sovint, i posa com a exemple la primera imatge.

La primera pluvial, la més propera al riu es deia sèquia de la vora del riu, la segona, cap a Barcelona, seria la sèquia de la Feixa Llarga, i la tercera propera a l’ermita de Bellvitge es deia sèquia de Bellvitge.

Ara el problema es saber quina fotografia es correspon amb cada sèquia. En els tres casos la sèquia es situa a l’est del camí, es a dir que si les orientem com he dit (la sèquia a la dreta del camí) al nord hauriem de veure muntanyes, i com veieu, a la  primera no es veuen, i a la tercera sembla que es veuen però la sèquia es troba a l’esquerra del camí. Encara que hem de considerar també que a la Feixa Llarga, també baixava una pluvial a l’altre costat del camí, es a dir que hauriem de veure una fotografia amb un camí i una canal a cada costat, però no és possible.

Sobre les construccions, a la primera fotografia es dibuixa la figura d’una casa, però no la reconec. A la tercera, a la dreta de tot es veu una mica de masia amb un tancat,… però tampoc; a la segona es veu la torre de la Miranda!. I per últim queden els pals de la llum i el telèfon, que crec que són la clau per solucionar el problema, però porto una estona mirant les poques imatge de la Marina que no són de masies i no trobo res,…

Així que us deixo el problema (i a les referències un plànol), i a veure si podeu solucionar-lo.

REFERÈNCIES

Anuncis

4 responses

  1. Hola,
    Per si us es d’utilitat, cal aclarir, que al Baix Llobregat i han dos canals de reg. El del marge dret es el Canal de la Dreta del Llobregat que s’inicía actualment en el nou l’azut, construït arrel de la nova Autovia eix N-II. i que està entubat en la majoria de trams per on discorre fins el mar, travessant l’aeroport de El Prat de Llobregat.
    L’altre canal es del del marge esquerra, Real Canal de la Infanta Carlota Joaquina de Borbón i de las dos Sicilias (Construït per General Castaños, per iniciativa privada dels propietàris de las finques que es van convertir en regadiu). Aquest canal arrel de la pressió urbanística i factors socials i especulatius, esta tant minvat, que actualment, tot i que amb les seves aigües, encara es reguen unes quantes mujades, Cal destacar que el anys 60′ per rahons sanitàries de l’abastament de Barcelona (Estació de Tratament d’Aigües Potables de Sant Joan Despí, ETAP), aquest canal es va d’haver engolir, tota la merda de les clavegueres de la riera de Rubí i del riu Anoia, alliberant cabals del riu Llobregat.
    A partir d’aquí va quedar condemnat a mort, tot i que encara es troba a l’UVI, dons el pla de sanejament de Catalunya, ha millorat significativament la qualitat d’aquests dos afluents del Llobregat, i encara es deriven al Canal de la Infanta per rahons únicament de seguretat sanitària, de l’ETAP de Sant Joan Despí
    Quan pugui, i si voleu, us anirè enviant dades del canal de la Infanta, doncs per motiu professionals, m’hi he dedicat des l’any 1962, i he format part de la comissió d’estudi, que va fer fa pocs anys un informe, per tal de preservar i a l’hora protegir, el poc que en queda d’aquest canal. .
    Aquest Canal, està entubat a partir de la construcció de l’Eroski de Cornellà, i ha desaparegut de la memòria present, cal doncs recuperar al màxim el que en queda i m’hi trobat gratament sorpès per la vostra iniciativa d’incloure aquest tema a la xarxa social.

    10 Juliol 2011 a les 1:15 pm

  2. Benvingut Roger, moltes gràcies per aportar-nos tanta informació. Hem format un grup de facebook on intentem aportar informació sobre el canal a l’Hospitalet, per suposat quedes convidat,…
    http://www.facebook.com/groups/canalinfantalh
    Ah! i ja et teniem localitzat 🙂
    http://www.llobregat.info/cent​re/comissio/CI_RLloret.pdf

    10 Juliol 2011 a les 9:22 pm

  3. juan miñarro rubio

    La fotografia del centro, pertenece a la antigua Feixa Llarga, era una carretera de carro que tradicionalmente estaba iluminada y servia para acceder desde la ciudad a la Marina. Los carros del Prat subian por esa carretera para acceder al Sindicat de Pagessos de l’Hospitalet.

    13 Juliol 2011 a les 2:30 pm

  4. Hola Juan, la verdad es que es la foto que más me cuadra con la Feixa Llarga, pero no la foto no deja ver la pluvial que en principio se tendría que encontrar a la izquierda del camino. A ver si puedo encontrar más fotos,… Gracias por tu comentario.

    15 Juliol 2011 a les 10:22 am

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s