Imatges retrospectives d'una ciutat

L’enllaç ferroviari Vilafranca – Vilanova

Com sabeu actualment el nostre municipi es troba trinxat per dues línies de ferrocarril (i sort que es va  soterrar el carrilet!). La primera línia que es va construir va ser la que va des de Barcelona cap a Martorell, a l’any 1854. L’any 1880 es va instal·lar la segona, la que portava des del port de Barcelona fins a Vilanova, i un any després s’enllaçaven les dues mitjançant les vies que actualment separen Bellvitge del Gornal.

El que poca gent coneix és que existeix un altre enllaç per sota del barri de Sant Josep, i que uneix la línia de Martorell amb l’enllaç anterior. Segons he llegit es diu bifurcació Gornal i es va ralitzar a l’any 1973, ja que era “necesario para que adquiera toda su eficacia la variante Papiol-Mollet, que resultará muy reducida si únicamente se sirviese por la línea de Villafranca, que es de vía única y de muy accidentado trazado; este enlace se realizará en las cercanías de la estación de Hospitalet” (02/1967)

He dibuixat amb una línia vermella el traçat de l’enllaç, seguint més o menys les instruccions de Javier, al comentari inferior.

Aquesta seria la boca de les piscines,…

i a l’esquerra la boca del cementiri,…

La subhasta es va anunciar el 1 de juliol de 1970 amb un pressupost de contrata de 107.016.315 pessetes, al 1973 així tenien el poble,…

Actualment aquest enllaç no s’utilitza pel trànsit de passatgers, no hi ha cap línia entre les estacions de l’Hospitalet i de Bellvitge, i es fa servir per estacionar trens o per realitzar maniobres. Pot ser que d’aquí uns dies quan es talli Sants, sí que es faci servir una mica més,…

REFERÈNCIES

2 responses

  1. Luis, jo sóc aficionat al ferrocarril i et podria dir unes cuantes coses d’aquest túnel i el seu futur.

    Primer, el traçat correcte es el que t’adjunto al seguent enllaç: http://img685.imageshack.us/img685/7175/bifurcaciongornal.png Si ti fixes, passa per sota de la zona de rentat de la Renault. En aquesta zona volien fer edificis i el canal de la infanta i el túnel ho van “impedir”. Segon, el túnel només oferia servei pels trens de mercaderies. Els trens de Rodalies només l’utilitzaven per anar als tallers de Can Tunis. A Youtube hi ha algun video que si el trobo te’l passaré. Quart, aquest túnel desde les obres del AVE, l’única funció que té es estacionar trens per alliberar una mica la congestionada estació de L’Hospitalet. Això es desde que es va fer la nova conexió Papiol – Can Tunis de mercaderies. I per últim, el seu futur, no s’utilitzarà amb les obres de Sants i està condemnat a desapareixer per un túnel que anirà just a sota d’aquest (només un tram) per conectar la futura estació de Rodalies de la Torrassa amb Sants i Bellvitge.

    Per acabar, et deixo una foto de l’estació de L’Hospitalet feta a finals del segle IXX- principis del XX🙂 http://img339.imageshack.us/img339/140/5118c.jpg

    PD: Jo visc a l’edifici de l’esquerra del tot que surt a la foto del tecla Sala, m’ha agradat veure’l en construcció🙂

    21 Juliol 2011 a les 11:32 pm

  2. Guao! moltes gràcies per les teves correccions, ampliacions i de tot,… i quina vista per veure el teu edifici en construcció!

    Jo com sóc aficionat a tot, la veritat es que m’equivoco bastant, menys mal que ho faig en públic i així hem podeu dir totes aquestes coses! Demà corregeixo el traçat,… que ja és tard!

    i torno a donar-te les gràcies!!

    22 Juliol 2011 a les 12:00 am

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s