Imatges retrospectives d'una ciutat

Línia Sant Adrià del Besós – L’Hospitalet de Llobregat

M’he trobat aquesta imatge de l’autobús que feia el recorregut Sant Adrià – L’Hospitalet entre el 21 de desembre de 1922 i l’1 de gener de 1925. Anava seguint la ruta de l’Arc de Triomf, plaça d’Urquinaona, plaça de Catalunya, avinguda de les Corts i Bordeta. El fotògraf el va agafar amb la seva càmera a la ronda Sant Pere, però també sabem que creuava el Poble Nou per Pere IV i els Quatre Cantons. El seu horari era de 8 del matí fins a 8 del vespre, no sé quants viatges podia fer al dia.

L’autobús és un A.E.C. (Associated Equipment C.O.), van circular 10 per Barcelona i disposaven de 28 seients a l’interior i altres 28 a l’imperial descobert. Com veieu les rodes eren massisses, sense neumàtics, eren més lleugers i ràpids que els existents fins aquell moment, els Tilling & Stevens que utilitzava la CGA.

I ara us explico una historieta d’autobusos i tramvies,… resulta que  al març de 1922 es constitueix la “Compañía General de Autobuses de Barcelona SA” (CGA) i en pocs mesos es porta uns autobusos de Anglaterra, els posa al carrer ràpidament inclús sense canviar els ròtuls en anglès que portaven d’allà, eren pràcticament els primers vehicles d’aquest tipus que es veien a Barcelona. La CGA comença a funcionar amb les quatre úniques línies urbanes d’autobusos de Barcelona, que li havia concedit l’ajuntament en monopoli.

Vista la competència que això suposava al tramvia, en aquell moment el medi de transport públic per excel·lència, a finals de 1922 Tramvies de Barcelona salta a l’ajuntament, que ja li havia denegat unes línies anteriorment, i demana dos línies d’autobusos a Govern Civil, la citada i la de Colón-San Sebastian, per la zona portuaria. Li son concedides amb l’argument de que eren interurbanes ja que el seu recorregut era per antigues carreteres de l’Estat (no carrers). Per fer-se notar pinten els seus autobusos de color groc, com els tramvies, mentre els de la CGA eren de color vermell, a sota una imatge de la inauguració dels autobusos.

Aquesta maniobra no va agradar molt a la CGA, ni a l’ajuntament de Barcelona que veien una manca de respecte a l’autoritat de l’alcalde per part del governador civil, com llegireu a l’article inferior de La Vanguardia.

La baralla amb la CGA no va durar molt, ja que al juny de 1924 Tranvies de Barcelona va comprar una part molt important de les accions de la CGA i es va fer amb el seu control; sis mesos després la línia de l’Hospitalet i la de Colón desapareixen i els autobusos passen a la flota de CGA, des d’aquell moment les línies de la CGA no faran competència a la dels tramvies ja que són de la mateixa propietat,… però això no durarà molt ja que la CGA deixarà de ser l’única companyia d’autobusos el mateix any 1925, vindran unes altres a fer-li la competència al tramvia,… i el metro, clar.

REFERÈNCIES

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s