Imatges retrospectives d'una ciutat

El final de la “bola del mundo”

L’any passat per aquestes dates vaig publicar aquestes fotografies d’en Santos Vallespín, són d’una cúpula de formigó, ara desapareguda, i que es situava al barri del Centre, entre l’avinguda de Josep Tarradellas i les vies. Els nens que fa anys jugaven a aquest espai, davant de la singularitat d’aquest objecte, van inventar alguna que altra llegenda, alguns pensaven que a sota s’havia enterrat a persones, altres que era un dipòsit d’armes,… alguns li deien la bola del mundo, d’altres l’anomenaven les tortugues,…
cupulassantos

L’Artur García ens va oferir el testimoni del seu pare, que las havia vist construir, tan sols eren dipòsits de combustible de la CAMPSA, que es situava a Cornellà. Ens comentava que els havien situat allà, lluny de la fàbrica, clar objectiu de guerra, per tal de salvaguardar-les en cas d’atac aeri, de fet aquestes cúpules eren una mena d’armadura en contra de les bombes.

Bé, a aquesta zona toca fer pisos, i ja han arribat les excavadores, ja han obert el terra i ja sabem que no hi havien ni armes, ni morts,… el pare de l’Artur tenia raó, eren dipòsits. La següent fotografia també és de Santos Vallespín, veiem la paret dels dipòsits.

dipositsvallespin

Aquest matí m’he escrit amb en Josep Maria Solias, el director del museu, per tal de saber si s’estava documentant la troballa, m’ha comentat que s’estan prenent fotografies. No s’han trobat altres objectes, ni tan sols conductes; es veu una obertura a la paret del dipòsit, orientada cap a la línia de ferrocarril, però no s’observa cap altre objecte que relacioni ambdós elements. També m’ha comentat que no queda cap rastre de líquid, el fons està ple d’argila, no sé si és que el van netejar quan van quedar en desús, o bé l’han ficada al realitzar l’excavació actual. Sobre la data de construcció, no està clara, encara no es sap si és anterior o posterior a la Guerra Civil.

També a aquest mateix bloc hem rebut un missatge anònim amb una descripció del que s’ha trobat: “Puedo comunicar que las estructuras de hormigón no se hicieron con varillas metálicas típicas del hormigón armado, sino que se hicieron con hormigón directamente sin arena, con piedra de río. La verdad es que las máquinas percutoras están encontrándose con mucha dificultad para echar abajo las estructuras. Teniendo una visión general de la calle donde están haciendo la obra, concretamente desde la acera de enfrente pueden apreciarse un total de tres grandes estructuras cilíndricas con un diámetro considerable, al menos de diez o doce metros y una profundidad de unos seis o siete metros. Las paredes son de medio metro por lo menos de grosor. Es lo que se puede ver desde la calle. Al final tenía razón el comentario del texto:  las “tres cúpules que l’Artur de petit i el seu grup d’amics anomenaven les tortugues”, las referidas tres cúpulas por lo visto se corresponderían con las partes superiores de las estructuras citadas.”

Bé, aquest és el fi de la bola del mundo, de les tortugues, adéu a la cúpula, les cúpules misterioses,…

REFERÈNCIES

Post “la cúpula misteriosa” a aquest mateix bloc.

7 responses

  1. Oscar Cuesta

    Vinga a fer pisos. Aviat no ens quedarà un sol milímetre sense treure-li suc económic. Bra-vo!

    11 gener 2013 a les 1:29 pm

    • Sols queda l’última zona agrícola, als voltants de cal Trabal i ja el tenen al punt de mira,…

      11 gener 2013 a les 5:58 pm

  2. Curioso

    Disculpad si parezco demasiado escéptico; sin embargo hay ciertas cosas que a veces te hacen pensar, me explico; llevo varios días sorprendido sobre las grandiosas estructuras que están saliendo a la vista como consecuencia de la obra de pisos que están haciendo en el lugar y gracias a este blog, a lo mejor somos capaces de poder documentar de alguna forma cual fue el año de construcción, quien las mandó construir, con qué finalidad….etc. Seguramente Luis, tendrá razón y efectivamente sean los depósitos de combustible que aquí se explica, si así fuera, creo que sería interesante poder contrastar con algún tipo de documentación dicha finalidad, tal vez con el fondo documental del museo de la ciudad, o el archivo histórico de la antigua factoría CAMPSA que se encontraba muy próxima en Cornellá, o quizás, con el Ministerio de Defensa. Resulta que esta misma tarde, en mi afán de querer saber algo más sobre todo esto, me he animado y he preguntado a un operario de la obra que se encontraba en la entrada de los camiones, respondiéndome que él hace días ya lo preguntó a su jefe y éste le dijo que se trataban de refugios antiaéreos, añadiendo que él mismo, pudo ver una especie de túnel, no muy grande, en el margen izquierdo con sentido hacia la calle Alvarez de Castro, habiendo sido tapiado por la empresa. Por todo ello, y teniendo en cuenta la proximidad del cuartel de La Remonta, me inclino a pensar que tal vez, dichas estructuras hayan sido algo más que unos simples depósitos, a lo mejor fueron utilizados efectivamente como refugio antiaéreo por los militares destinados en aquel cuartel, o bien, algún tipo de bunker con finalidad de almacén de armas. En fin, creo que sería bastante clarificador dar con alguna referencia documentada sobre la “bola del mundo”. Bueno ya para finlizar os doy las gracias a todos los que hacéis posible este blog, y aportáis “trozos de historia”, especialmente a Luis V. Bagán y para finalizar pido disculpas si parezco un poco pesado con el tema.

    11 gener 2013 a les 10:55 pm

    • Ningún problema,… le he mandado un mensaje al director del museo con el asunto del túnel, ya que el me había comentado que no tenía constància de ninguna conducción.

      Sobre investigar el tema, no creo que en los archivos tengan mucho, creo que Santos Vallespín fue al ayuntamiento a buscar información de cuando se abrió la calle Alpes (Ahora Josep Tarradellas) y no dio con nada. En Cornellà no lo sé y la CAMPSA hace años que desapareció como empresa, aunque en algún lugar ha de existir un archivo.

      Gracias por tus comentarios.

      11 gener 2013 a les 11:36 pm

  3. Los misterios que ya no son un misterio acaban con la especulación y nos recuerdan el porqué de las cosas, una bonita historia de un pasado cercano.

    15 gener 2013 a les 4:39 pm

  4. Primervent

    La versió del refugi anti-aeri també s’ha deixat sentir al carrer Alps… Concretament la Sra Àgueda del 223, va comentar que la seva mare la va portar a amagar-se allà durant la guerra. Així doncs, sembla que agafa força aquesta versió, amb la proximitat de la Remunta…

    23 gener 2013 a les 11:14 am

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s