Imatges retrospectives d'una ciutat

Plaça d’Ildefons Cerdà, anys 70,…

Avui tornem a entrar a Barcelona per veure com era la plaça d’Ildefons Cerdà als anys 70, i ho farem mitjançant sis fotografies del que era conegut com l’scalextric. Aquest nus es va crear a l’any 1971 quan es va fer passar per la plaça el Primer Cinturó de Ronda, es a dir la Ronda del Mig; el que va suposar que en un mateix espai es van instal·lar 3 nivells de carreteres. També podreu veure les 5 torres d’il·luminació anomenades els “platets volants”.

Aquestes obres van afectar molt als veïns del Conjunt Residencial Granvia ja que pràcticament van quedar aïllats per les obres i no van disposar de cap pas per creuar la Granvia fins que van estar molt avançades, al maig de 1971 (gran part del nus es va inaugurar el 18 de juliol de 1971)

A la primera imatge de 1972 podem veure els platets volants i els edificis de la filial de la SEAT, realitzats al 1958 per Cesar Ortiz-Echague y Rafael Echaide (el primer us sonarà dels menjadors de la SEAT, va ser el seu arquitecte)

Aquesta segona fotografia és de 1974 i ens mostra la Granvia, amb Can Batlló a ma esquerra. Com a curiositat podem veure un anunci de la Inmobiliaria Ciudad Condal SA, que ven pisos a Bellvitge, a 5 minuts de la plaça.

Aquesta postal també és del 74 i és similar a l’anterior però ens permet veure una mica la nostra ciutat, amb la caserna de Lepanto i els blocs del Conjunt Residencial Granvia. Aquí l’anunci de Bellvitge ha estat esborrat a la postal, no voldrien fer publicitat,… per cert, el cartell de Philips que hi ha a sota és de color groc, mentre a la resta és vermell ¿?


La següent no té data, però als comentaris, ncr1975 ens diu que les escriptures de l’edifici que s’està construint a l’esquerra són de 1982, per tant la fotografia seria anterior a aquesta data. En aquesta ocasió es troba orientada per veure la Ronda del Mig

Aquesta següent no és una postal i encara és més moderna que l’anterior, segur que és posterior al 1981, ja que aquest logo de SEAT es va començar a utilitzar aquell any,… Als comentaris David ens dona un munt d’arguments per situar-la als anys 1988-89,…

La següent deixa veure principalment la caserna de Lepanto, però també ens permet veure una petita part del nus.

Deixo una imatge anterior a l’scalextric on es poden veure els planters de Valent Petit, nom que s’ha conservat per als jardins que hi ha a part d’aquesta zona actualment, i que es situen a la ciutat de Barcelona. A l’esquerra de tot, la caserna de Lepanto.

REFERÈNCIES 

13 responses

  1. Moltes gràcies per aquestes fotos i per la resolució. He pogut fer zooms i recordar camins que ja no recordava.

    Sisplau, estic molt interessat en documentació gràfica del barri de Santa Eulàlia i també d’aquesta zona de anexe amb la Zona Franca.
    😉

    4 Agost 2011 a les 12:10 am

  2. De res, mica en mica vaig publicant el que m’arriba,… m’ha costat un euro cada postal!🙂

    4 Agost 2011 a les 8:12 pm

  3. La foto que dius tu que és posterior a 1981 diria que és de finals dels vuitanta (1988 o 1989). Hi ha alguns detalls que m’ho fan pensar:

    – L’anunci de la Coca -Cola és posterior al 1984. Abans (principis dels vuitanta) hi havia un anunci de la Pepsi justament on anteriorment s’havia anunciat Bellvitge.
    – El carrilet ja no passava al descobert. El van treure a principis de 1987.
    – Al Cinturó ja havien posat les palmeres i els baladres (ho van fer cap al 1987).
    – Encara existia el magatzem de la Pirelli (desaparegué a principis dels noranta).
    – El model d’autobús de la línia 72 que es veu és el que duia a finals dels vuitanta. Als noranta van canviar el model i li van posar autobusos articulats.

    Et confirmo també que la foto que dius que és una mica posterior a 1974 és del 1974-1975. A finals dels setanta pràcticament tots els edificis d’aquell tram Badal estaven construïts, o en construcció avançada.

    1 Setembre 2011 a les 10:25 pm

  4. Però quina quantitat de recursos que tens per datar, en tot cas el que he flipat és amb el model de l’autobús! Moltes gràcies pel teu comentari!

    11 Setembre 2011 a les 9:45 am

  5. Ohhhh ! El meu edifici en construcció…m´encanta…

    26 Febrer 2012 a les 10:32 pm

  6. …per cert…el meu edifici és el de obra vista de l´esquerra a la imatge i a les escriptures diu que es del 1982…Rambla Badal…

    26 Febrer 2012 a les 10:34 pm

    • Perfecte! doncs incorporo aquesta informació, moltes gràcies!

      29 Febrer 2012 a les 10:26 pm

  7. Joan Marc

    Era molt millor aixi que la merda que de plaça que hi ha actualment. Ara nomes es un embús constant i ple de semàfors. Un fàstic.

    18 Octubre 2012 a les 3:11 pm

  8. Ventura

    Ostres Joan, jo que visc aqui des de 1977, et puc dir que ha guanyat. Pensa que per anar des de Badal a la Av Zona Franca tenies que travessar un pasadis subtrerrani plè de … (com ho diria..) era un cau escatològic i de deixalles que, com som el darrer carrer de Bcn, doncs els serveis de neteja ens tenien oblidats. Per travesar la trinxera del Cinturó doncs a pujar i baixar escaletes del pas elevat del carrer Quetzal o bé anar fins a la carretera de la Bordeta.. Ja está bé, de moment. D’altra banda voldria dir que si les fotos foren girades un xic a la esquerra es veurien les masies del Valen Petit i la del carrer Quetzal/Riera.

    18 Octubre 2012 a les 4:42 pm

  9. Ventura

    No estic masa segur però crec que la masia que es veu pasada la trinxera dels FFCC es deia can Gellonc, després can Valent (aquests darrers eren originaris de Sant Feliu de Llobregat, Roses del Llobregat quan la Repu).

    20 Octubre 2012 a les 4:22 pm

    • Ho intento buscar, però això es surt de la meva jurisdicció🙂

      22 Octubre 2012 a les 4:21 pm

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s